جاوا اسکریپت چیست؟
نوشته شده توسط : علی پور


جاوا اسکریپت، همان گونه که از نامش معین میباشد، یک گویش اسکریپت نویسی همگی منظوره میباشد طراحی سایت در مشهد  که مطابق با استاندارهای اکما اسکریپت کار می‌نماید.

در واقع شما با قرائت ECMASCRIPT حافظه میگیرید چطور یک لهجه اسکریپ نویسی بسازید، اما در صورتی مستندات و راهبرد‌های جاوااسکریپت را بخوانید، حافظه می‌گرید که چطور از یک لهجه اسکریپت نویسی به کار گیری نمایید.

خیلی‌ها هم می باشند که براین باوراند جاوا اسکریپت یک زبان یا این که لهجه از گویش اکمااسکریپت میباشد. خب این اعتقادوباور کلاً اشتباه میباشد. چرا؟

مشاهده کنید، هنگامی گویشی از گویش (برای مثال گویش فارسی، فرانسوی یا این که ترکی) داریم، اکثر واژگان و فرمان لهجه آن لهجه از لهجه مامان گرفته شده‌است. طبق اعتقاد و باور این دوستان هم اکما اسکریپت بایستی لهجه مامان باشد و جاوا اسکریپت خصوصیت‌های خویش را از آن گرفته باشد؛ ولی اینطور وجود ندارد. جاوا اسکریپت بیشتر براساس مشخصه‌های تمجید گردیده اکما اسکریپت، در ECMA-262 پیاده می شود، البته در جاوا اسکریپت یکسری خصوصیت‌ها وجود دارااست که اکما اسکریپت (یا این که به تعبیر و تفسیر بعضی دوستان گویش مامان) آن‌ها‌را ندارد.

 

این اسکرین شات چندتا از خصوصیت‌های آزمایشی جاوا اسکریپت را نشان می دهد که تا این لحظه به اکما اسکریپت اضافه نشده اند.

واضح میباشد که‌این توضیحاتی که خواندید فقط گوشۀ کوچکی از جاوا اسکریپت میباشد. برای شناخت بیشتر با جاوا اسکریپت می توانید مقالۀ « جاوا اسکریپت چه است؟ » را بخوانید.

موتور جاوا اسکریپت چه می باشد؟
موتور جاوا اسکریپت یک نرم افزار یا این که معنی کننده میباشد که کدهای جاوا اسکریپت را فهمیده و آنان اجرا می‌نماید.

سروکلۀ موتورهای جاوا اسکریپت معمولاً در مرورگرهای اینترنت پیدا میشود. موتورهای جاوا اسکریپت جان دار در مرورگرها اکثر زمان ها اسم‌هایی برای خودشان دارا هستند. مثلا V8 موتور جاوا اسکریپت مرورگر کروم، Spider Monkey موتور جاوا اسکریپت مرورگر فایرفاکس و Chakra وابسته به Microsoft Edge میباشد.

تفاوت کوشش مرورگرها
فرض نمایید سه نفر بشر متعدد در مقابل ما قرار دادند. ما برای این سه نفر یک فرمان یکسان صادر می کنیم و می گوییم: \"بپر\". دو نفر از این انسان‌ها متوجه فرمان \"بپر\" می گردند ولی نفرم سوم به‌این امر عکس العمل سریعتری نشان می دهد و سریع میپرد. در واقع نفر سوم هم پردازش امر را سریعتر انجام داده و هم اجرای آن را.

شبیه این دستور برای مرورگرها هم رخداد می‌ افتد، دو مرورگر میتوانند کدهای جاوا اسکریپت را بفهمند، ولی یک مرورگر آن را سریعتر از دوتای دیگر اجرا می‌نماید. چرا؟ زیرا مرورگر سوم موتور جاوا اسکریپت کارآمدتری داراست.

تفاوت پشتیبانی مرورگرها از لهجه‌های گوناگون
به همین حریم خودتان نگاه نمائید و تعدادی نفر را در حیث بگیرید که به گویش فارسی حرف می‌نمایند. آیا همگی این اشخاص تعداد کلمه ها و فرمان گویش‌های یکسانی از گویش فارسی را می دانند؟ آیا همۀ آنان به مجموع ضرب‌المثل‌های لهجه فارسی مسلط می‌باشند؟ حتماً جواب این پرسش منفی میباشد.

مرورگرهای اینترنت نیز در این زمینه مثل ما بشر‌ها می باشند. این صحت دارد که مجموع موتورهای جاوا اسکریپت مرورگرها، جاوا اسکریپت را می فهمند، ولی برخی از آن ها سریعتر و بهتر کار می‌نمایند.

در حالتی که یادتان باشد، گفتیم که Ecma Script چند شناسه و خصوصیات میباشد و لهجه‌های اسکریپت نویسی میتوانند از آن تبعیت نمایند و شبیه آن باشند. خب، با این اکانت بروزسانی ECMASCRIPT و ارائه ورژن‌های تازه آن بدین معنا وجود ندارد که کل موتورهای جاوا اسکریپت یک دفعه مجموع خصوصیت‌های ورژن نو را کسب می‌نمایند. در واقع این پشتیبانی مرورگر میباشد که تصمیم می گیرد موتور جاوا اسکریپت با استاندارهای پایانی ورژن اکما اسکریپت سازگار گردد یا این که خیر.

سوالی که معمولاً برای اکثر توسعه و گسترش‌دهندگان اینترنت ساخت‌و‌ساز می گردند این میباشد که \"مرورگر کدام ورژن ECMASCRIPT را پشتیبانی نمی‌نماید، یا این که \"کدام خصوصیت‌های ورژن تازه ECMASCRIPT به وسیله این مرورگر پشتیبانی نمیشوند؟\"

در واقع این گسترش دهندگان عزیز می خواهند بدانند که در‌حالتی که گوگل، موزیلا یا این که مایکروسافت بخواهند موتور جاوا اسکریپت مرورگرشان را آپ دیت رسانی نمایند، چه خصوصیت‌های جدیدی از ECMASCRIPT تازه به آنان اضافه میگردد.

نکته‌ای که درباره ی مرورگرها وجود دارااست این میباشد که هنگامی ECMASCRIPT آپ تو دیت رسانی میشود، آنها کل خصوصیت‌های نسخۀ نو را به طور یک جا اخذ نمی‌نماید. مرورگرها امرها تازه اکما اسکریپت را کم کم به اوامر گذشته اضافه می‌نمایند. مثلا تصویر تحت بخشی از تغییرات جاوا اسکریپت در مرورگر فایرفاکس را نشان میدهد.

 

همان طور که می بینید، بخشی از تغییرات مربوط اکما اسکریپت سال 2015 و بخشی دیگر مرتبط با ورژن ارائه گردیده در سال 2017 میباشد.

دور و بر RUNTIME جاوا اسکریپت
ما دو نوع آبجکت یا این که شیء در جاوا اسکریپت داریم:

آبجکت محلی یا این که Native Object: به اشیائی مثل آرایه متنی، حرفه، عدد و ... که در کل نقاط نرم افزار قابل دسترسی می باشند و روی مجموع مرورگرها در کل سیستم برهان‌ها عمل می‌نمایند آبجکت یا این که شی محلی می گویند. این شی ءها در ECMA Script تعریف و تمجید گردیده‌اند.

آبجکت هاست یا این که Host Object: اشیاء یا این که آبجکت‌هایی می باشند که در گوشه و کنار صاحب خانه (درین‌جا مرورگر)، برای بدون نقص کردن گوشه و کنار Runtime اکما اسکریپت تمجید میشوند. Document، Window، HTML و Form مثال‌ای از هاست آبجکت میباشند.

دقت:هر آبجکتی که Native نباشد، Host Object میباشد.

 

خب، درحال حاضر برسیم به تعریف و تمجید Runtime: به محیطی که در آن کدهای جاوا اسکریپت اجرا گردیده و بوسیله موتور جاوا اسکریپت تعبیر میگردند، فضاِ Runtime جاوا اسکریپت می گویند. از جمله Node.js و Chrome هر دو گوشه و کنار‌های Runtime میباشند.

هر مرورگری (مثلا کروم، فایرفاکس و سافاری) یک JS Runtime Environment یا این که فضا اجرای جاوا اسکریپت دارااست. در‌این دور و اطراف تعدادی API اینترنت وجود دارااست که توسعه و گسترش دهنده می تواند به آنها دسترسی داشته باشد و اپ بنویسد..

یک نکتۀ جذاب: کروم و نود.جی‌اس خودشان با c++ درج شده‌اند اما وظیفۀ اجرای کدهای دیگری مثلا جاوا اسکریپت را بر عهده دارا‌هستند.

ECMAScript 6 چه میباشد؟
بسیار خب، حال حاضر دیگر میدانید جاوا اسکریپ و اکما اسکریپت چه می باشند و چه ارتباطی با مرورگرهای اینترنت دارا هستند، پس بیایید برویم رمز اصل مقاله، یعنی ECMAScript 6!

ECMAScript 6، ششمی ورژن از استاندارد ECMA-262 میباشد و نسبت به ورژن نخستین آن در گیر تغییر تحول و تحولاتی متعددی شده‌است. ECMAScript 6 را با اسم‌های ECMA-2015، ES6 و ECMAScript 2015 نیز میشناسند.
عامل این اسم‌گذاری‌های گوناگون این میباشد که اکما تصمیم گرفته بود اکما اسکریپت را به صورت هر ساله آپ دیت رسانی نماید و زیرا ممکن بود یوزرها ES6 را با ES2016 غلط بگیرند، به مکان ES6 اسم ES2015 برای به روز قانونی سال 2015 تعیین کرد.
Babel چه می‌باشد؟
بابل، یک مبدل میباشد که می تواند کدهای ES6 را به کدهای ES5 تبدیل نماید.

آری، صراحت دارد که بسط دهندگان اینترنت می توانند از خصوصیت‌ها و راهبرد‌های نو ES6 به کارگیری نمایند، ولی مدام مقداری نگرانی بابت هماهنگی این کدها با مرورگرهای گوناگون وجود داراست. به عنوان مثال هنوز که هنوز میباشد دو مرورگر وب اکسپلورر و Edge مایکروسافت، تماما از کدهای ES6 پشتیبانی نمی کنند.

گسترش دهندگان میتوانند برای اینکه از این بابت نگرانی نداشته باشند با به کارگیری از Babel می توانند کدهای مبنی بر ES6 را با خصوصیت‌های ES5 مساوی‌سازی نمایند.

خداحافظی موقت
خب دوستان، قصد اینجانب درین نوشته‌ی‌علمی این بود که شمارا با اکما اسکریپت، رابطه آن با جاوا و مسائل پیرامون این دو آشنا کنم. فعالیت ما هنوز با ECMAScript و JAVAScript کل نشده و این جدید آغاز عمل میباشد. در مقاله‌ها بعدی می خواهیم به صورت تخصصی‌خیس این مباحث را گزینه گفت و گو در اختیار بگذاریم و با طرز کدنویسی نویسی و قواعد و قانون ها آن نیز آشنا شویم. تا آن بازه زمانی خواهش می کنم ریلکس باشید و هر سوالی و نظری که دارید همین‌جا بیان کنید.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت در مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: