اصول طراحی سایت | ۱۰ اصل طراحی فوق العاده وب سایت
نوشته شده توسط : علی پور


پباده سازی نخستین وبسایت طراح اینترنت! آیا این تیتر حقیقتا یک رشته و تیتر شغلی میباشد طراحی سایت در مشهد یا این که صرفا یک اسم دهان‌پرکن میباشد؟ در جواب بایستی بیان کنم که ساخت سایت صرفا نامی جالب وجود ندارد بلکه یادگیری آن قادر است شمارا به سمت فن‌ای هیجان‌انگیز و خارق‌العاده پیروز شود؛ به‌ویژه در‌صورتی‌که شیدا حل موضوع باشید و خلاقیت نحوه شما باشد.

البته شمایی که در نو در مسیر طراحی وب گام گذارده‌اید یا این که هنوز قدمی برنداشته‌اید ممکن میباشد مقداری حیران و سردرگم باشید. شاید با خودتان تصور کنید: اصول ساخت سایت چه می باشد؟ طراحان اینترنت چه می‌نمایند؟ شاید حتی بپرسید: ابداً ساخت سایت چه چیزی است؟ (آری ما تقارن زمانی در همین مرحله بودیم.)

جدول محتویات

1 اصول ساخت سایت
1.1 1- پباده سازی بصری حافظه بگیرید
1.2 2- یو ایکس (UX) یا این که تجربه کاربری را بیاموزید
1.3 3- با پباده سازی نرم افزار آشنا گردید
1.4 4- اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) حافظه بگیرید
1.5 5- سی‌اس‌اس (CSS) حافظه بگیرید
1.6 6- درحال حاضر نوبت جاوا اسکریپت میباشد
1.7 7- مدیر بازه
1.8 8- ارتباطات
1.9 9- با بهینه سازی/ بازاریابی دیجیتالی/ رسانه‌های اجتماعی آشنا گردید
1.10 10- رئیس کسب‌وکار/ مشتری را خاطر بگیرید
اصول طراحی وب
زمانی به‌این فیض میرسید که طراحی وب سایت، فن‌ی مطلوب شماست یا این که خیر مایحتاج میباشد به سؤالات اساسی‌تری پاسخ دهید: حقیقتاً مورد نیاز چه چیزهایی را بدانید؟ مایحتاج میباشد کد نویسی حافظه بگیرید؟ چه ابزارهایی می بایست داشته باشید؟ آیا موردنیاز میباشد بدانید مشتری‌ها را چطور می بایست مدیر کرد؟

نگران نباشید! آغاز طراحی سایت‌وبسایت از آنچه می پندارید معمولی‌خیس میباشد. فقط کاری که مورد نیاز میباشد انجام دهید این میباشد که با اصول طراحی وب سایت آشنا گردید تا به‌زودی در مسیر صحیح قرار بگیرید.

 

نکته
نخست درباره‌ی جنبه‌های فنی شغل طراح اینترنت حرف می کنیم آنگاه بعضا مهارت‌های مدیریتی را توضیح می دهیم. کل این اختصارها و لغت ها خیره کننده میتواند ترسناک به حیث بیاید البته در‌حالتی که با مفهوم آن ها آشنا گردید و مقاله‌ها دیگر آران را هم بخوانید خیلی شل (و ولی مفرح!) خواهند بود.
1- پباده سازی بصری حافظه بگیرید
برای تبدیل‌شدن به یک طراح اینترنت مورد نیاز میباشد علم پباده سازی داشته باشید؛ ولی پباده سازی بصری با آنچه تا قبل از این از پباده سازی بصری در ذهن دارید پاره ای متعدد میباشد.

دراین مورد اصول پباده سازی به عبارتی چیزی میباشد که ظواهر و روح وب سایت را تشکیل می دهد. این اصول دربرگیرنده نسبت‌ها، تایپوگرافی، سیستم گرید (Grid) و تئوری رنگ‌ها میباشد؛ به‌عبارت‌دیگر، پباده سازی بصری، شما‌را در اخلاق و رفتار مودبوردها (moodboards)، شیوه به کار گیری از فونت‌های مطلوب اینترنت و پالت رنگی موعظه می‌نماید.

2- یو ایکس (UX) یا این که تجربه کاربری را بیاموزید
یو ایکس مخفف user experience یا این که تجربه استفاده کننده میباشد؛ به‌این معنا که زمانی فردی از یک اینترنت‌وب سایت بازدید می‌نماید چه حسی (لذت، متانت، ناامیدی و غیره) به وی دست میدهد.

از تمامی اساسی‌خیس یو ایکس یعنی مجاورت کردن پباده سازی‌هایتان به بینش مخاطب؛ یعنی چه‌طور میتوانید یک اینترنت‌وبسایت را طوری پباده سازی نمائید که به استفاده کننده به عبارتی چیزی را بدهد که نیاز دارااست.

برای انجام این فعالیت موردنیاز میباشد در امر یوزرها خویش تحقیق فرمائید و پرسونا تولید نمائید (خلاصه خصوصیات استفاده کننده غرض ذهنی). آن گاه صفحه ها و نقشه وب سایت را تدوین میکنید. مسیری را که یوزرها در وبسایت شما پیش می گیرند در جریان کاربری گزینش میکنید (به عنوان مثالً آیا مدام مستقیماً چهت نیل به کانال‌های اجتماعی کلیک می‌نمایند؟ یااینکه صرفا پیرو داده ها تماس می باشند؟).

3- با پباده سازی اپ آشنا گردید
مثل هر مدرس دیگری برای اینکه بتوانید کارتان را انجام دهید به ابزار مطلوب نیاز دارید. یکی اصول طراحی وب سایت همین میباشد که در باب استانداردهای صنعت مدنظرتان داده ها داشته باشید. این عمل مدام اثرگذار و اکثر اوقات وقت ها حیاتی میباشد.

اگرچه پباده سازی یک اینترنت‌وبسایت را می‌قدرت مستقیماً در مرورگر انجام اعطا کرد البته ابزارهایی مثل فتوشاپ، ایلوستریتور و اسکچ از آن دسته ابزارهایی میباشند که حدوداً مجموع طراحان برای نصیب‌های اساسی کارشان مثل اخلاق موکاپ‌ها، موادتشکیل دهنده اینترنت (برای مثالً لوگوها و تصاویر) و صدالبته تغییر و تحول و تقویت تصاویر از آنان استعمال می‌نمایند. شما نیز می بایست خاطر بگیرید چه گونه از آنها به کار گیری نمایید.

4- اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) خاطر بگیرید
ممکن میباشد تصور کنید طراح وبسایت نیازی به یادگیری کد نویسی ندارد البته امروزه داشتن این مهارت علاوه بر اصول طراحی وب، جزو انتظارات کارفرماها برای اکثر زمان ها شغل‌های پباده سازی میباشد.

اچ‌تی‌ام‌ال عبارت اختصاریافته‌ی گویش آرم‌گذاری ابرمتنی (Hyper Text Markup Language) میباشد که یعنی گویش کد نویسی که از آن برای قرار دادن محتوا در کاغذ‌ی اینترنت استعمال میشود و به آن شیت ساختار میدهد.

این یعنی شیوه‌ی تبدیل کلمه ها به عنوان ها، گزاره، پانویس و همینطور روش‌ی قرار دادن محتواهایی مثل تصاویر، ویدئوها و گرافیک‌ها در اینترنت‌وبسایت‌ها.

5- سی‌اس‌اس (CSS) حافظه بگیرید
اکنون نوبت به همکار و هم پا اچ‌تی‌ام‌ال می رسد که به عبارتی سی‌اس‌اس یا این که ورقه‌های متواتر و مشبک (Cascading Style Sheets) میباشد.

سی‌اس‌اس، کدهایی میباشد که به جستجوگرها می گوید چه طور اچ‌تی‌ام‌ال را برای یک کاغذ اینترنت فرمت‌دهی نمایند و به آن مدل بدهند؛ به‌عبارت‌دیگر چیزی میباشد که منجر میگردد کل متون و دیگر محتواها خوب و قشنگ به حیث برسند.

با سی‌اس‌اس می توانید رنگ‌ها را تهیه و تنظیم نمائید، فونت‌ها را تغییر و تحول دهید یا این که پس‌قضیه‌ای شگفت‌انگیز اضافه نمائید؛ حتی می توانید شغل های دیگری را نیز انجام دهید.

اینجا دقیقاً به عبارتی مرحله‌ای میباشد که مهارت پباده سازی شما مورداستفاده قرار می گیرد و میتوانید ردپای خلاقانه خویش را در هر سایتی که اخلاق و رفتار میکنید به‌جا بگذارید.

6- هم اکنون نوبت جاوا اسکریپت میباشد
درحالی‌که می توانید پباده سازی‌هایتان را صرفا با به کارگیری از اچ‌تی‌ام‌ال و سی‌اس‌اس انجام دهید ولی درصورتی که بتوانید با جاوا اسکریپت هم کارکنید دراین باره رقابتی یک‌گام جلو می باشید.

جاوا اسکریپت به شما اذن می دهد مؤلفه‌های استاتیک تارنما‌تان را تعاملی نمائید؛ به عنوان مثالً به اینترنت‌وبسایت‌هایی که هنگامی وارد آنان می شوید ظواهر متفاوتی دارا هستند و زیباتر از سایر تارنما‌ها به حیث می‌رسند را نگاه نمائید؛ اسلایدرها، بلوک‌های متحرک، کاروسل‌ها و غیره با استعمال از این گویش به وجود می آیند.

 

تا اینجا
حال که نصیب‌های پباده سازی و فنی را پشت رمز نهاده‌اید، فقط چیزی که نیاز دارید افزودن تعدادی مهارت مدیریتی میباشد تا بتوانید در فعالیت ساخت وب سایت منظم و مؤثر باشید. اینها مهارت‌هایی می‌باشند که اکثر اوقات طراحان اینترنت به‌شدت به آنها براین باوراند؛ پس با یادگیری آن ها در اسرع وقت برای خودتان برهه زمانی بخرید.
7- رئیس بازه
صرف‌لحاظ از اینکه می خواهید طراحی وب را برای آزادکاری (فری‌لنسینگ) حافظه بگیرید یا این که برای عمل در کمپانی مایحتاج میباشد مدام روی دوران‌بندی و پروژه‌های خویش در دست گرفتن داشته باشید تا طراح وبسایت متمایزی گردید.

این یعنی آشنا شدن با نرم افزار‌های فایده‌وری مثل فهرست وظایف، روزنگار‌ها یا این که به‌ویژه درصورتی که در سازمانی پهناور می‌باشید یادگیری عمل با ابزارهای ره‌گیری پروژه مثل ترلو (Trello) یا این که جیرا (JIRA).

صرف‌حیث از اینکه از چه ابزاری استعمال میکنید می بایست بدانید اشراف بر هنرِ حق تقدم‌بندی و ره‌گیری کارهایتان در دنیای نامرتب طراحی وب سایت برای برد (و تندرست خل وچل) شما ضروری میباشد.

8- ارتباطات
در تعامل بودن و ارائه‌دادن ایده جزء اصول ساخت وب سایت میباشد که یک طراح اینترنت بایستی حافظه بگیرد. فارغ از داشتن ارتباطات و آداب معاشرت عالی نمی‌توانید از طراحی وب درآمدی کسب نمایید.

مورد نیاز میباشد مشتری‌هایتان را از مراحل انجام پروژه باخبر سازید، همینطور ایده‌هایتان را برای انجام فعالیت به آنها بگویید و خلاقیت‌هایتان را برایشان توضیح دهید.

در مواردی ممکن میباشد شما‌را برای انجام بازنویسی وبسایت یا این که تایپ کردن محتوا بخواهند؛ به‌ویژه درصورتی که خودتان به‌تنهایی عمل میکنید. پس به تقویت مهارت‌های نگارشی نیز بپردازید. این چنین می توانید مطمئن گردید که در هر موقعیتی بضاعت و توان ذکر نظراتتان را خواهید داشت.

9- با بهینه سازی/ بازاریابی دیجیتالی/ رسانه‌های اجتماعی آشنا گردید
ممکن میباشد این‌طور به لحاظ رسد که گروه مهارت‌های بهینه سازی (باصرفه‌سازی موتور کاوش)، بازاریابی دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی بیشتر مطلوب فروشنده‌هاست تا اینکه از اصول ساخت سایت‌وب سایت باشد.

البته از آنجایی‌که امروزه اکثری از کمپانی‌ها تولیدها خویش را از روش وب به فروش می رسانند و شما نیز نیاز دارید استعدادهای ساخت سایت‌سایتتان را اثبات نمایید (وقتی که در‌پی شغل میباشید)، می بایست آنان‌را حافظه بگیرید.

پی بردن مقدمات هر یک و به حافظه سپردن آن‌ها برای وبسایت خودتان یا این که مشتری‌هایتان شمارا در مسیر طراحی وب سایت‌وبسایت بسیار جلو می‌اندازد.

10- رئیس کسب‌وکار/ مشتری را حافظه بگیرید
درک کردن ترازو درآمد به‌تیتر یک کارمند یا این که آزادکار یاری می‌نماید که مطمئن گردید شرکتتان سودآور میباشد و می تواند دوام بیاورد.

مایحتاج وجود ندارد سند رئیس کسب‌وکار (MBA) بگیرید البته بایستی درکی حداقلی در زمینه‌ی هدف ها و مسائل مالی صاحبکار یا این که کسب‌وکار خودتان داشته باشید تا بتوانید از آن برای هدایت مسیر شغلی‌تان استعمال نمایید.

در‌صورتی‌که هم به‌طور بدون واسطه برای مشتری‌ها عمل ساخت سایت انجام می‌دهید، می بایست برنامه ای داشته باشید تا مطمئن گردید جریان نقدی و نیازمندی‌های پروژه‌تان در بلندمدت و کوتاه‌زمان در سالم بدون نقص به راز میبرند و قابل‌قبول میباشند.

فیض

در‌این نوشته‌ی علمی اصول طراحی وب را برای شما اسم بردیم و توضیح دادیم. در واقع با فهمیدن این 10 اصل می توانید تبدیل به یک طراح اینترنت گردید و بعداز بازه کوتاهی شغل خیر و خوبی پیدا نمائید. ولی به خیال و خاطر داشته باشید که دائما مطالعه فرمائید و نکات جدیدی حافظه بگیرید. نوشته‌ی علمی‌های آران را بخوانید و خودتان را به‌روز نگه دارید.

در صورتی ایده ها دیگری دارید یا این که می خواهید یک اصل به‌این آبادی اصل اضافه فرمایید کامنت بگذارید!

در صورتی‌که که قصد دارید اینترنت سایتی برای کسب و عمل شرکتی یا این که فردی خویش فعال سازی فرمایید یااینکه فعلا وبسایت دارید ولی از موقعیت و سعی آن رضایت چندانی ندارید، می‌توانید با مراجعه به این کاغذ و کامل شدن داده ها تماس خویش از مشورت بدون پول کارشناسان ساخت وب سایت آران برخوردار گردید.





:: برچسب‌ها: طراحی سایت در مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: